CbyTrimaster_logo_text1

Advice #92: Du ska tävla i triathlon, det är ingen expedition.

hela uppsättning väger 377g hela uppsättning väger 377g

Ja, denna fråga kan man ställa bland deltagare i en långdistanstävling när man tittar på deras ”packning”. Du ska ha med det du behöver eller kan behöver under loppet. Inte mer!

Vi kommer först till verktyg och material under cykling. Där finns en del som inte har med något alls, för att ha en så lätt cykel som möjligt. Blir det punka eller minsta strul med cykeln bryter de loppet. Det kan ju vara lite trist att en tävling som man har tränat för i månader och sett framemot ska sluta så snöpligt. Men med hänsyn till att många inte ens kan byta kedjan eller ställa in bromsen eller växeln på sin cykel är det iofs logiskt. Nu för tiden finns det väldigt lätta verktyg så att man med stor sannolikhet kan nå målet även om en punktering eller något strul skulle vara framme.

Jag förutsätter dock att du kommer med en välservad cykel till start. Så risken att något händer med cykeln just under de kommande 9, 12 eller 18 milen blir avsevärt minimerad. Och det är rätt egendomligt att man köper en dyr aerodynamisk cykel och sen inte har en välsmord kedja.

Så vad ska man ha med under loppet enligt Trimaster: 2 slangar / tubdäck-lagningsskum/ tubdäck, däckavtagare, 2 CO2 kanister, ventilförlängning, miniverktyg med insexnycklar, lite silvertejp och/eller vanligt tejp, minipump, extra lagningslappar, 2 buntband. Konstigt nog så har jag alltid med även ett kedjelås som känns helt onödigt men har man en gång gått 3 mil barfota så tar man gärna med 5g extra ;)
Då kommer vi till näring:
Egendomligt nog så är tendensen att inte ha några verktyg med sig för att kunna ta med extra mycket mat. För det har man lärt sig att det är viktigt. Men det är en missuppfattning. Du ska ha en matplan och hålla dig till den. Det betyder att när du kommer till T2 ska du varken ha fullt i alla flaskor eller mycket annan mat kvar på cykeln. Maten ska vara uppäten när du är klar med cyklingen. Hur du kan uppnå detta och genom det faktiskt cyklar lättast tar vi vid nästa blogg.

Etiketter: material cykel

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln