Livet är som en cykelslang
Antingen går det runt runt eller det är pyspunka och ibland smäller det ordentligt och man får tänka om helt.
Det där med cykelslang eller egentligen diskussionen kring cykeldäck är speciell. Den kan vara så nördig, belagd med tycke och tro att man nästan får intrycket att det är mer en religion än att det handlar om material som ska ge fördel under tävlingen.
Vill du bli riktigt förvirrad så frågar du fem klubbkompisar som tävlar med tubdäck och sen fem som tävlar med kanttråddäck. Sen väljer du det som känns viktigast för dig: känsla, punkteringssäkerhet, rullmotstånd, aerodynamik, pris, bytbarhet under tävling etc. etc.
Ändå några aspekter som kanske kan vara nyttigt när det är dags för tävling. Ha koll på vad dina däck klarar i tryck. Det är inte smart att gå till maxgränsen vad dina däck tål i tryck. Har du inte varit helt frånvarande i fysiklektioner så är du medveten om att trycket (i däck) är proportionellt med temperaturen. Var medveten om att däcktrycket kan öka från morgonen, när du brukar pumpa dina däck till mitt på varma dagen med ca 1 bar. Ligger du från början redan på gränsen då är det lätt hänt att det smäller innan eller under cykelmomentet. Erfarna Hawaiitävlare minns dessa mindre roliga smällar i växlingsområden som ”låter som popcorn”.
Vad gör man då för att inte bli på smällen och samtidigt kan köra med det högsta möjliga (däck)trycket. Mitt tips: Pumpa dina däck 24 timmar innan du tänker vara mitt i cykeltävlingen. Då är dina däck ungefär lika varma alltså ungefär samma tryck. Har du nästa dag samma väder så har du eliminerat problemet med tryckförändringar. En kort kontroll innan incheckning ger dig dessutom säkerhet att du inte har en lurig pyspunka som inte märks förrän flera timmar senare. Och en fördel till: Dina däck är klara för tävling och du kan slippa att pilla med de och eventuella risker med ventilstrul och annat timmar innan start. Det är nästan vid varje tävling man ser några desperata blickar som behöver fixa en punktering just tätt intill start.
Om du har i dina förberedelserutiner att du måste pumpa däck för att må bra och behöver vetskapen att du har de hårdaste däcken av alla så struntar du i det jag skrev ovan.
Kanske du har en annan förkärlek: Att samla på cykelslangar. Lite äldre men helt ok. Lite nyare som har bara en liten punktering som du inte har hunnit laga. Några med fel ventillängd. Några som är för tunna och känsliga för träningshjul men för gamla för tävlingshjul. Under åren har det blivit en ståtlig samling som hänger i förrådet. Förresten är det rätt roligt att först berätta om fysik men samtidigt ignorera fullständig fysikalisk-kemi (öh…. ). Det är inte fördelaktigt för varken däck och eller slangar att utsättas för ständigt stora temperaturförändringar som det råder i mitt oisolerade förråd.
Jag fick frågan om hur länge håller en slang. Jag skulle nästan vilja svara med en fråga: Hur länge håller ett förhållande? Vissa tar slut efter första utflykten andra håller mycket länge då man vårdar dem väl. Sen undrar jag själv: Kommer jag på allvar använda dessa gamla slangar någonsin igen? Speciellt de med hål i? Knappast!
För jag gör så här: Varje år får mina träningshjul de däck som satt på tävlingshjul oftast med helt nya slangar Nu förstår du att mina tävlingshjul rullar också på kanttrådsdäck. Tävlingshjulen får nya däck och nya tunnare tävlingsslangar (jag gillar det där nördiga att ha lite lättare slangar, trots att jag kör på inte speciellt lätta tävlingshjul – se tidigare blogg). Behöver mina träningsdäck bytas innan säsongen är slut så blir det byte en gång till. Och högen med slangar bara ökar. Kanske någon kan starta en recyclingtjänst. Det skulle vara grejen. Säkert finns det massor med saker man kan göra med slangar som har rullat under någon IRONMAN och är helt ok.
Några kuriosa kring däck och slang:
- Under en säsong hade jag under två efterföljande tävlingar dubbelpunka på tubdäck. Efter det sålde jag dessa hjul till en mycket lyckligare ny ägare.
- Jag får punktering under en cykeltur ungefär vartannat år. Elaka röster säger att jag cyklar alldeles för lite.
- Jag tränar på att byta däck på tid och jag tycker jag är fortfarande mycket sämre på det än Mats Jonsson.
- Träningshjul är TRÄNINGshjul och tävlingshjul är TÄVLINGshjul. Tävlingshjul används sista tiden innan tävling för att testa kassett, om växlar måste justeras *) och körförhållanden. Jag cyklar inte till jobbet med de eller till stan för en fika.
- Vill du verkligen satsa på material. Köp bättre hjul före en ”bättre snabb cykel”. Du får mer tidsvinst för pengarna, jag förutsätter att du redan har skaffat en ”perfekt” hjälm och aerobars.
*) även om alla bakhjul på racer/TT-cykel är så anpassade att de är utbytbara mot varandra så är det inte per automatik så att en kassett sitter på exakt samma avstånd mot naven. Dessa förargliga delar av millimeter som det kan vara skillnad kan förstöra en tävling genom att växlarna sitter inte exakt där de ska vara eller värre, kedjan fastnar hoppar mellan ekrarna och kassetten och växeln förstörs i värsta fall. Bra om du kollar det i god tid innan.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- 5 tips som räddar din IRONMANtävling och som du sannolikt inte har hört förut.
- Det är skillnad att följa en utveckling eller att leda den! Nu leder vi den
- Det är tufft att följa sin plan – back stage hos en triathloncoach som själv tävlade i IRONMAN Kalm…
- Om du är man behöver du inte läsa vidare
- Laponia Triathlon - när Lappland kräver mycket och ger dig allt!
Senaste kommentarer
-
Susanna Bergqvist » Om du är man behöver du inte läsa vidare: ”Hej Intresserad av din coachning vad tar du i pris ?”
-
Bernhard » Laponia Triathlon - när Lappland kräver mycket och ger dig allt!: ”Tack Mats och Nicklas. Kul att ni gillade rapporten och kanske blev lite inspire..”
-
Mats Pettersson » Laponia Triathlon - när Lappland kräver mycket och ger dig allt!: ”Först ett grattis till din prestation och sen: så kul att ta del av din rapport ..”
-
Nicklas Johansson » Laponia Triathlon - när Lappland kräver mycket och ger dig allt!: ”Grymt bra skrivet och beskrivet! Kändes ju som jag själv gjorde loppet, eller s..”
-
Ingrid Björk » 15% bättre på 1000 dagar eller är det bara snack?: ”Hej! Gillar verkligen det du skriver och beskriver. Spännande med din utmaning!”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
post-competition depression träning, partner, mental, tacksamhet rocky kolhydrater mat däck muddus nationalpark material filosofi dundret #15%1000days wien sapmi innan tävling tankar matplan racereport midnattssol träningsupplägg naprapat 1 mil utbildning race plan maraton fett pre-race slang sarek natur toppning rörlighetsträning drömmar gällivare norrland energi ironmandistans kalmar triathlon cykel marathon träning löpning tävlingsförberedelse triathlon ironman mentalträning laponia triathlon 67n hållbart träning energiintag energiförbrukning training målsättning långsiktiga mål tacksamhet kalmar tävling glädje ironmankalmar upplägg bucket list pendling uthållighet flexibility långpass träningsplan laponi motivation stämning pacing näring stora sjöfallet syn på träning tryck foam roll bilder ändra perspektiv livspusslet styrketräning ironmansweden coaching kohydrater järnmannen kalmar under loppet kanske hamstring uppdatering självförtroende