CbyTrimaster_logo_text1

5 tips som räddar din IRONMANtävling och som du sannolikt inte har hört förut.

Så såg simstarten för Kalmar IRONMAN ut i morse onsdag 15/8 Så såg simstarten för Kalmar IRONMAN ut i morse onsdag 15/8
Om du bara googlar lite om tävlingsförberedelser inför en IRONMANtävling så har du säkert hamnat på olika träningssidor med massor med tips. Så är det varje år. För att skilja sig åt blir dessa tips ibland rätt invecklade och delvis förvirrande speciellt för just den som söker tips. Om du redan har kört ett antal långa triathlontävlingar så blir du mer och mer benägen att ”du vet” och mindre och mindre ”att du vill ändra något i dina rutiner”.

Jag gör här i alla fall ett försök till 5 tips som kan rädda din tävling eller se till att du når ditt bästa möjliga resultat på tävlingsdagen.

1)      Sömn
Sedan ett antal år finns det möjlighet att inte bara gissa hur mycket du sover per dygn utan du kan mäta både sömnlängd och kvalitet. För en och annan säkert en påminnelse att det kunde vara bra att sova mera. Just före en tävling som för de flesta är som en riktigt hård arbetsdag plus flera timmar övertid är mycket extra sömn ett bra och billigt råd. Sov helt enkelt ordentligt. Helst se till att du sover ut varje dag om du kan. Och lägg dig i tid. På lördag behöver du ju gå upp tidigt och det är inte bra om du är sömnig under hela simningen.

2)      Äta
Nu för tiden avlöser dieter varandra snart snabbare än årstiderna. Jag vill därför inte ge mig in på vilken diet som kan ha vilken fördel och varför. Generellt kan man konstatera att det finns flera möjliga vägar. Jag vill dock avråda från extrema ansatser. Och då menar jag både höga doser av fett eller kolhydrater. Har du inte gjort det förut och vet vad du håller på med så är det ingen bra idé att just denna vecka följa någons 100%iga kostråd. Det kanske fungerar bra för en person men inte alls säkert att det fungerar för dig. Speciellt inte om du aldrig har testat det förut. Kör som du är van och håll dig till detta. Det är klokt att inte belasta magen i onödan de sista 18 – 12 timmar innan start.

3)      Träna
När du kommer till Kalmar de närmaste två dagarna så kommer du möjligtvis att känna ett litet hack i ditt självförtroende. På sociala medier har du fått uppmuntran och intrycket att du har tränat bra, är i bra form och nu gäller det. Plötsligt ser du massor med folk på stan som ser så himla vältränade ut. De springer ut på Ängöleden i ett tempo som både ser så lätt ut och inte ens motsvarar ditt 5km tempo. Vad gör du? Du måste känna efter om du också kan. Och kör några hårda pass till. NOT! Nu är det onsdag och mindre än 72 timmar till start. Det du har tränat har du tränat, och det du missade, det missade du. Du har en ny chans nästa år. Det gäller nu att hålla dig alert och samtidigt vila. Hitta alltså en bra mix mellan att hålla kroppen vaken men återhämta sig ordentligt. Gör det NU!

4)      Mental träning
När du nu vilar riktig hårt som Lisa Nordéns coach så bra uttryckt det så har du en möjlighet att träna den mentala delen riktigt mycket. Att bli stingslig och nervös de sista timmarna innan start eller natten innan är inte speciellt till någon nytta. Bättre att tänka genom allt i tid och gå igenom detta. Glöm inte! En IRONMAN kör man framförallt i huvudet.

5)      Material
Du får här ett riktig bra gratis tips: Pumpa dina däck strax före eller i samband med incheckningen. Lämna dina hjul och däck i fred på tävlingsmorgonen. Varför? Det finns ingen anledning att pumpa däcken till maxgräns, det är verkligen very old school. p * V = n R T , något? Och att pumpa sina däck strax innan simstart härstammar nog från de tiderna där däcken höll trycket mycket sämre. Om du vet att dina däck minskar i tryck 0,5 bar på en dag. Varför inte pumpa dem dagen innan med just 0,5 bar extra. 7bar till en som väger 80 kg. Motsvarande lite mer eller mindre pga kroppsvikt. Du spar dina nerver och ett moment på morgonen är redan avklarat. Om du fortfarande inte tror mig. En fråga: Har du en hatthylla hemma? Hur många hattar har du där? Och varför finns hatthyllan just där den är? Förresten försvann min hatthylla för minst 20 år sen.
Annars rekommenderar jag att du kommer med fungerande material till Kalmar. 2500 pers som behöver sina växlar inställda eller sina styrlager reparerade, det kommer att ta tid.

Lycka till med alla dina förberedelser. Race with a smile och may the force be with you!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln